رجعت در زمان حضرت مهدی (عج)

رجعت در زمان حضرت مهدی (عج)



«رجعت» در لغت به معنی «بازگشت» می باشد. و مراد از آن زنده شدن گروهی از مردم بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) است که با شرائط خاصی امکان می پذیرد. این موضوع یکی از عقاید حقه ی پیروان تشیع به شمار می آید، که آیاتی از قرآن آن را تایید نموده و بیش از دویست حدیث معتبر و صریح نیز این مسئله را مورد توجه قرار داده است. از سویی دیگر دهها دانشمند بزرگ شیعه که تعداد آنان به بیش از چهل مورد میرسد، این احادیث را نقل نموده اند و در طول تاریخ این عقیده ی مذهبی یک موضوع اجتماعی قلمداد شده و افزون بر پنجاه کتاب تنها در بحث خود «رجعت» به یادگار گذاشته اند.

به این مناسبت امام صادق (ع) می فرمایند:

از ما نیست کسی که اعتقادی به رجعت نداشته باشد. بحار 53ص 92ح 101 وص136

 


فلسفه رجعت؟

فلسفه ی اول:

فلسفه رجعت یعنی بازگشت گروهی از خواص مومنین و کافرین به ترتیب برای گرفتن پاداش و سزای اعمال در این جهان پیش از از رستاخیز یک موضوع مسلم است. مرحوم «طبرسی» صاحب تفسیر مجمع البیاندرفلسفه رجعت می فرمایند: 

از ظهور روایات بسیار استفاده می شود، خداوند هم زمان با قیامت حضرت حجت (عج) گروهی از شیعیان متوفی را زنده می کند.

تا به کمک و یاری آن حضرت به ثواب و افتخار خاصی نائل شوند و از دیدن امام زمان و دولت او خوشحال گردند. همچنین گروهی ازکفار و منافقین را زنده می کند که دشمنان امام زمان (عج) هستند، تا به دست خود آن حضرت انتقام شوند و به سزای اعمالشان برسند.(1)

مرحوم «سید مرتضی» از بزرگان مکتب تشیع نیز نظیر سخنان بالا می فرمایند: رجعت مؤمنین خالص بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) برای این است که به یاری آن سرور بشتابند و از دیدار و نصرت آن حضرت فیض ببرند، و حکمت عدالت پرور او را ببینند. و رجعت دشمنان نیز برای این است که سزای اعمالشان را از دست او بچشند.(2)

خلاصه: فلسفه رجعت از این دیدگاه: ثواب و پاداش و افتخار و خوشحالی دنیوی برای مومنین، ننگ و عذاب و انتقام درگرو دشمنان و منافقین و کفار.

فلسفه ی دوم:

تحقق وعده های خدا د رقرآن است. زیرا خداوند حکیم و دانا وعده داده: هرکس در مسیر خدا و حق و عدالت و خدمت به مردم گام بردارد، علاوه بر آخرت پاداش دنیوی نیز خواهد داشت. بالعکس: هرکس در دنیا در مسیر فساد و خلاف و خیانت و

بی ایمانی پیش رود، علاوه برآن جهان، در این دنیا نیز کیفر خواهد دید.(3)

در حالی که ملاحظه می کنیم بخشی از مردم با ایمان از رسیدن پاداش دنیوی، و گروهی از ستمکاران و منافقین از کیفر شدید این جهان باز مانده اند، و در رجعت، این وعده ها و پاداش و کیفرها تحقق می یابد.

فلسفه ی سوم:

رجعت کمال ایمان برای مومنین است زیرا آنان با دیدن این حادثه فوق العاده همانند حضرت ابراهیم (ع) به «اطمینان خاطر» نائل می شوند(4) و خود درس زندگی آرامش بخش برای دیگران خواهد بود.

    

(1).مجمع البیان7ص 234 ...ان الله سیعید عند قیام المهدی قوما ممن موتهم من اولیائه و شیعته لیفوز و ابثواب نصرته و معونته و یبتهجوا بظهور دولته...

(2).سفینته البحار ج1 ص511

(3).شما خوانندگان با مراجعه به آیات قرآن دهها آیه را ملاحظه خواهید فرمود، از جمله: اعراف/152،توبه/74،فصلت/16،نحل/30،آل عمران/56: فاما الذین کفرو فاعذبهم عذابا شدیدا فی الدنیا و الآخره

(4).بقره/260:ولکن لیطمئن قلبی ....

نظرات 1 + ارسال نظر
لینک 1393/06/11 ساعت 11:14 http://zxq.ir

سلام مطالب وبلاگت واقعا عالین خوشحال میشم وبلاگتو توی سایتم ثبت کنی تا بقیه هم بتونن بهت سر بزنن...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد